Tuesday 10 March 2015

Break the Deafening Silence

The declaration of the Director of the Malek Museum and Library, Tehran, about the barbaric vandalism against Iraqi museums and archaeological sites 


Please distribute to encourage others to be more vociferous against such sickening cultural crimes. Bokova has been shouting to a deaf audience. Where is the outrage of those who were walking down the Champs-Élysées just a few weeks ago? 



یادداشت مدیرعامل کتابخانه و موزه ملی ملک درباره کتاب‌سوزی و تخریب آثار تاریخی موصل در عراق


هوالحکیم

جوانمرد فرمود: حکمت گمشده  مومن است. و جوانمرد حکیم بود و تمامت عمر را به کسب حکمت گذرانده. تا آنروز که قلم برگرفت و (به بهانه ی فرزند نیکوی خود) برای فردا نوشت: من اگر چه به درازای تاریخ نزیسته ام اما چندان در آن نگریسته ام که گویی با آنها زیسته ام .

جوانمرد، همیشه در جستجوی حکمت بود و جهان را سراسر حکایتی حکمت آمیز  می دانست. جوانمرد، آدمیان را خردمند می خواست و انسان را شایسته ی دانایی.  و در این پهنه تاریخ هرکه باشی و از هر کجا رسیده، اگر ترا دلی باشد و جانی سلیم، تو نیز جویای حکمت خواهی شد و می دانی که کتاب اگر حرمت دارد و منزلت، از اینروست که امین حکمت است و راوی حکایت.

جانم سراسر اَلم می شود و دلم می گیرد. وقتی به همین دو چشم می بینم که کسانی در هیات آدمی، نه تعریض و تعرض که  (زبان قلم لال)  قصد جانِ کتاب و کتیبه و اثر می کنند، می اندازند، می کُشند، می شکنند، می سوزانند و باک ندارند.

با خود می گویم: معذورند. که اگر خانه  ذهنشان این گونه برهوت و تهی نبود دست کم می دانستند که حکمت و معرفت با مرگ کتاب نمی میرد، بلکه تاریخِ آزموده و شرزه با آیندگانِ فردا خواهد گفت: قومی آمدند که هیچ نداشتند، نه عقلی، نه شرفی. قومی که با کتیبه و کتاب و اثر دشمنی کردند، قومی که موزه آرام موصل را بانگ رسایی یافتند که جهلشان را فریاد می زد قومی که به نام پیامبر رحمت، زحمت افزا شدند و امروز جز عبرتی از جهل، هیچ نیستند، هیچ.

سید محمد مجتبی حسینی
مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک




No comments:

Post a Comment